بر اساس گفته‌های محققان دانشگاه دوک، عادت‌ها مسئول 40 درصد از رفتارهایمان در هر روز هستند.

دانستن چگونگی تولید یک عادت جدید -و چگونه کارکردن عادت‌های کنونی- یک قدم ضروری برای پیشرفت در سلامتی، خوشحالی و برای زندگی‌تان در حالت کلی است.

ممکن است کلی اطلاعات وجود داشته باشد که هضم و درک بسیاری از آن‌ها خیلی ساده نیست. برای حل این مشکل و قدم به قدم پیش رفتن به یک طریق ساده، ما این راهنمای استراتژیک را برای چگونگی تولید عادت‌های جدید و پایبند ماندن به آن‌ها ساخته‌ایم.

۱. با یک عادت بسیار کوچک شروع کنید

انقدر عادت را ساده شروع کنید که به آن نتوانید نه بگویید

وقتی اکثر مردم در ساختن عادات جدید دست و پا می‌زنند، چیزی مانند «به انگیزه بیشتری نیاز دارم» یا «کاش به اندازه تو اراده داشتم» را می‌گویند.

این رویکرد اشتباهی‌ است. تحقیقات نشان می‌دهند، اراده مانند ماهیچه‌ای است که در طول روز و زمان استفاده از آن، خسته و کوفته می‌شود. روش دیگری برای فکر کردن به این موضوع، از حرکت ایستادن و جریان یافتن انگیزه است که گاهی صعود و گاهی سقوط می‌کند.

پروفسور “BJ Fogg” استاد دانشگاه اِستنفورد این صعود و سقوط را «موج  انگیزه‌ای» می‌نامد.

این مشکل را می‌توانید با تبدیل کردن به عادتِ چیزی که انجام دادن آن ساده است و برای انجام آن به انگیزه نیازی نداریم، حل کنید. به جای شروع کردن با ۵۰ درازنشست در روز، با ۵ درازنشست شروع کنید. به جای تلاش کردن برای تمرکز (meditate) به مدت ۱۰ دقیقه در روز، با ۱ دقیقه شروع کنید.

این مدل کارها را به حدی برای خود ساده کنید که برای انجام آن به انگیزه نیاز نداشته باشید.

۲. عادت خود را با روش‌های خیلی کوچکی همیشگی کنید

موفقیت، چند دستورالعمل ساده است: هر روز تمرین کردن

بهتر شدن‌های حتی ۱ درصدی، سریعاً باهم جمع می‌شوند؛ پس آن ۱ درصد‌ها را انجام دهید.

به جای تلاش کردن برای انجام کاری فوق‌العاده از ابتدا، کارهای کوچک را شروع کنید و آن‌ها را به تدریج بهبود ببخشید. در حین راه، اراده و انگیزه شما هم افزایش پیدا می‌کند که کار را برای همیشگی کردنِ عادت شما راحت‌تر می‌کند.

۳. در مسیر ساخت عادت، آن‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کن

اگر شما به بهبود بخشیدن ۱ درصدی در روز ادامه دهید، متوجه پیشرفت سریع خود در ۲ یا ۳ ماه خواهید شد. خیلی مهم است که عادت‌ها را منطقی نگه دارید تا بتوانید سرعت و شوق خود را در ساخت عادت‌ها نگه دارید و موفقیت دستیابی به عادت را تا حد امکان ساده کنید.

می‌خواهید یک زمان بیست دقیقه‌ای برای تمرکز کردن درست کنید؟ ابتدا آن زمان را به ۲ بخش ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید.

سعی دارید در روز ۵۰ درازنشست بروید؟ ۵ دستِ ده‌تایی می‌تواند راه ساده‌تری برای رسیدن به هدفتان باشد.

۴. وقتی که لغزشی می‌کنید، سریعاً به مسیر برگردید

بهترین راه برای کنترل خودتان این است که بدانید چطور و چرا کنترل خود را از دست می‌دهید

بهترین‌ها هم اشتباه می‌کنند، مرتکب خطا می‌شوند و از مسیرشان -مثل همه آدم‌ها- به بیراهه کشیده می‌شوند. ولی تفاوت اینجاست که آن‌ها سریعاً به مسیر خودشون بازمی‌گردند.

تحقیقات نشان داده است که یکبار فراموش کردن عادت‌ هر زمانی که پیش بیاید، تأثیرات بلند‌مدتی روی عملکرد شما ندارد. به جای آنکه تلاش کنید بی‌نقص باشید، آن ذهنیت سیاه و سفید (صفر یا صد) خود را فراموش کنید.

شما نباید انتظار شکست خوردن داشته باشید؛ ولی باید نقشه‌ای برای موقع شکست خوردن داشته باشید.

مدتی را با خود فکر کنید که چه چیزهایی از عادت‌های شما جلوگیری می‌کنند. چه چیزهایی ممکن است جلوی راه شما قرار بگیرند؟ چه اتفاق‌های غیرمترقبه‌ای ممکن است شما را از راه خود بیرون بکشند؟ نقشه شما برای کار کردن در این موقعیت‌ها چیست؟ یا حداقل چطور می‌خواهید از این چیزها روی برگردانید و به مسیر خود بازگردید؟

شما فقط باید ثابت‌قدم باشید، نه کامل از هر لحاظ. روی ساختن شخصیت شخصی که عادتی را دوبار فراموش نمی‌کند، تمرکز کنید.

۵. صبور باشید؛ به سرعتی که می‌توانید ادامه دهید، بچسبید

یادگیری صبور بودن، احتمالاً ضروری‌ترین مهارت ممکن است. شما با صبوری و ثابت‌قدم بودن می‌توانید پیشرفتی باورنکردنی داشته باشید.

اگر در باشگاه، در حال افزایش یا کاهش وزن هستید، احتمالاً باید آهسته‌تر از آنچه که فکر می‌کنید، پیش روید. اگر شما به استراتژی روزانه‌تان باور دارید، تماس‌های فروش بیشتری اضافه می‌کنید. سپس با تماس‌های کمتر از آنچه که فکر می‌کنید، می‌توانید اوضاع را به خوبی کنترل کنید.

پس شروع کنید. صبوری همه چیز است. کارهایی را انجام دهید که می‌توانید تأمین‌شان کنید. برای ساخت عادت‌های جدید -مخصوصاً در اولین مراحل- باید حس راحتی داشته باشند.

اگر شما ثابت‌قدم بمانید و به زیاد کردن عادت‌هایتان ادامه دهید، به اندازه کافی و به سرعت، سخت خواهند شد. همیشه همینطور است.

دیدگاه خود را بنویسید

اگر شما هیچ حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید، برای ارسال دیدگاه نیاز است که ثبت نام و یا وارد شوید.