شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در طول روز کارهای بسیار زیادی را باید انجام دهید؛ اما به دلایل مختلفی نتوانید به همه کارهایتان برسید و بنابراین استرس و اضطراب زیادی به سراغ شما می‌آید.

این استرس ناشی از فعالیت‌های هورمونی بدن است که در این مواقع ترشح می‌شوند. از طرفی امکان دارد به مرور زمان آسیب‌های جدی به جسم و روح شما وارد کند. بنابراین باید راه‌حلی برای جلوگیری از زیاد شدن سطح استرس پیدا کنیم.

استرس روشی غریزی برای دفاع از بدن است 

برای اینکه در انجام کارهای روزانه با استرس مواجه نشوید، راهکار مناسبی به اسم برنامه‌ریزی را ارائه پیشنهاد می‌کنیم. اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که در اثر انجام ندادن کارها دچار استرس می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این متن را با دقت مطالعه کنید.

برای جلوگیری از افزایش سطح استرس، پیشنهاد می کنیم که موارد زیر را در کارهای خود لحاظ کنید:

برنامه‌ریزی دقیق و منظمی داشته باشید

بسیاری از افرادی که در طول روز با استرس مواجه می‌شوند، افرادی هستند که بدون برنامه عمل می‌کنند. در حقیقت این افراد با اینکه می‌دانند قرار است روز شلوغی داشته باشند؛ اما نمی‌توانند به هیچ‌یک از کارها آن‌طور که باید، رسیدگی کنند.                        

با عمل کردن به برنامه، کارها به‌موقع انجام خواهند شد و دچار استرس ناشی از انجام ندادن کارها نمی‌شوید

داشتن برنامه برای انجام کارهای روزانه بسیار مفید است؛ زیرا طبق این برنامه شما می‌دانید در هر زمانی از روز و شب قرار است چه کاری انجام دهید. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که داشتن یک برنامه به‌صورت روزانه یا هفتگی آن‌ها را محدود خواهد کرد. در واقع چنین تصوری کاملا اشتباه است؛ زیرا برنامه‌ریزی باعث می‌شود که شما بتوانید با اولویت‌بندی به تمام کارهایتان در طول روز برسید و روز خود را بدون استرس سپری کنید.

با داشتن چنین برنامه‌ای برای انجام کارهای خود می‌توانید حتی وقت بیشتری برای فعالیت‌های دیگر هم داشته باشید.

مهم‌ترین فواید برنامه‌ریزی

داشتن برنامه برای کارهای روزانه باعث می‌شود که قدرت و تمرکز ذهن شما نیز افزایش یابد. وقتی ذهنتان روی هدفی که برنامه‌ریزی کرده‌اید، متمرکز شود؛ می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. بنابراین به بهترین شکل می‌توانید کارهای خود را بدون استرس انجام دهید.

وقتی بتوانید همه کارها را به‌موقع انجام دهید، آرامش و رضایت از خود را احساس خواهید کرد

از دیگر فواید برنامه‌ریزی روزانه، داشتن احساس آرامش در انتهای روز است. داشتن چنین حسی همچنین باعث می‌شود که روز بعد را بدون استرس و نگرانی شروع کنید.

داشتن یک برنامه برای انجام کارهای روزانه به زندگی افراد نظم و جهت خاصی می‌بخشد. به‌عبارت دیگر داشتن یک برنامه اصولی و عمل کردن طبق آن باعث می‌شود که افراد در مسیر درستی از زندگی قرار بگیرند. قرارگیری در چنین مسیری، تمرکز ذهنی افراد را افزایش می‌دهد و احساس رضایت و آرامش در این افراد را چند برابر می‌کند.

جلوگیری از استرس به‌واسطه داشتن برنامه همچنین روی سلامت شما تاثیرگذار است. چون همانطور که می‌دانید استرس مسبب مشکلات سلامتی متعددی مانند چاقی بیش از حد، دیابت و عارضه‌های قلبی است.

همچنین تحقیقی بین‌المللی که توسط روانشناس دانشگاه هاروارد رابرت اپستین انجام شده است، مشخص می‌کند که قدرت‌مندترین روش برای کاهش استرس روزانه، داشتن برنامه‌ ریزی است. چون از همان ابتدا جلوی تلنبار شدن کارها و در نتیجه آشفتگی ذهنی را می‌گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

اگر شما هیچ حساب کاربری ندارید ثبت نام کنید، برای ارسال دیدگاه نیاز است که ثبت نام و یا وارد شوید.